PerusNaiset Helsingin kannanotto Sateenkaari -työpajoihin
Helsingin Sanomat (HS 25.1.) uutisoi koulussa järjestettävästä työpajasta koskien seksuaalista suuntautumista ja sukupuolien moninaisuutta. Työpajoihin osallistuisivat kaikki 6.–9. luokkalaiset ja se olisi pakollista kuuluen opetussuunnitelmaan. Kyseinen aihekokonaisuus on tullut mukaan koulujen ohjelmaan OmaStadi äänestyksen mukana. Ehdotus, ainakin kaupungin omien sivujen mukaan, oli tullut kahdelta nuorelta ja sitä oli kannatettu äänestyksessä.
Helsingin Perussuomalaiset naiset kummastelevat linjausta, jossa osallistuminen kyseiseen tapahtumaan on pakollinen. ”Yleensä kouluissa suhtaudutaan kunnioittavasti kotien vakaumuksiin. Tuntuu kummalliselta, että joulujuhlat ja kevätjuhlat ovat ongelmallisia, mutta hyvin paljon tunteita herättävään seksuaalisuuteen liittyvään koulutukseen, jonka tuottaa jokin koulun ulkopuolinen taho, osallistuminen on pakollinen”, huomauttaa PerusNaiset Helsingin puheenjohtaja Nina Strandén.
Helsingin Sanomissa vedotaan opetussuunnitelmaan, joka kuitenkaan ei suoraan mainitse LGBTQ+ opetusta, vaan puhuu yleisesti tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Onko tätä koulutusta edes kilpailutettu, koska tähän on budjetoitu 100 000 €? Opetussuunnitelmaan kuuluu kyllä tasa-arvon käsite, mutta sitä ei rajata vain seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuolten moninaisuuteen.
”Peruskouluihin tarvitaan rakenteellisia ratkaisuja oppimistulosten parantamiseksi tällaisen hankehumpan sijaan. Kansalaisjärjestöjen tehtävänä ei ole osallistua perusopetukseen, ja vielä pakollisena osana peruskoulua”, toteaa PerusNaiset Helsingin jäsen Teija Makkonen.
Kyseinen opetustyöpaja kuulostaa arveluttavalta ja olisi aiheellista joko perua se tai muuttaa se vapaaehtoiseksi ja tarjota muuta opetusta niille, jotka eivät siihen halua osallistua. ”Oppilaiden kehitystaso on erilainen näissä ikäluokissa. Suhtautuminen tällaiseen tietoon vaihtelee. Osalle oppilaista näiden asioiden pohtiminen tuntuu ahdistavalta, koska oma mielenkiinto ei vielä ole sukupuoliasioissa vaan ehkä peleissä ja leikeissä”, jatkaa Strandén.
Tämäkin raha tulisi käyttää koulun ydintehtävään, joka on lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan opettaminen. Nyt kouluun lisätty ulkopuolinen sisältö vie ajan perustehtävältä. Tämän ajan voisi käyttää esimerkiksi perinteisien aineiden kuten biologian opiskeluun.
”Onko kouluissa Helsingissä tosiaan niin paljon ylimääräisiä oppitunteja, että kaupunki voi satsata sateenkaarityöpajaan? Lapset eivät liiku tarpeeksi ja matemaattis-luonnontieteellisten aineiden osaaminen on heikentynyt useiden tutkimusten mukaan, mutta sateenkaariosaaminen on se mitä Helsingissä nyt vahvistetaan! Käsittämätöntä!”, puuskahtaa PerusNaisten Helsingin jäsen Marika Sorja.
Woke maailma tunkeutuu yhteiskuntaamme kovalla vauhdilla. Milloin näemme Suomessa kiivaat väittelyt kouluviranomaisten ja vanhempainyhdistysten välillä koskien sukupuolisen moninaisuuden agendaa? Amerikassa se on jo karvasta todellisuutta, jota YouTubesta löytyy katsottavaksi roppakaupalla. Toki me julistamme, ettemme me joudu tuollaiseen mukaan. Eihän meillä, toisin kuin Ruotsissa, ole jengiongelmaakaan.
PerusNaiset Helsinki ry
Lisätietoja:
Nina Strandén, pj
040 825 6326