Helsingin päivähoitokriisi korjattava!

Julkaisuvapaa heti

Helsingissä 16.1.2020

Helsingin päivähoitokriisi korjattava!

PerusNaiset Helsinki ry ottaa kantaa Helsingin päivähoidon kestämättömään tilanteeseen.

Helsinki poisti kotihoidon tuen Helsinki-lisän yli 2-vuotiailta 1.5.2019 varautumatta kunnolla sen vaikutuksiin. Nyt on nähty, että seuraukset ovat olleet karut, perheet ovat ongelmissa, kun lapsille ei löydy päivähoitopaikkoja. Ongelmia on niin kunnallisissa kuin yksityiselläkin puolella, eikä hoitopaikkoja pystytä tarpeesta huolimatta lisäämään. Kaksivuotiaalle voidaan tarjota paikkaa kaukaa kotoa, ryhmät ovat suuria ja perhe joutuu pahimmillaan viemään kaikki lapsensa eri päiväkoteihin. Helsinki-lisän poistosta on tehty suuri määrä oikaisuvaatimuksia.

Päiväkodeissa työntekijät väsyvät suuriin ryhmiin ja moninaisiin työtehtäviin. Lasten hoidon ja suunnittelun ohessa joutuvat osallistumaan hankintoihin, työvuorolistojen tekoon, sijaisjärjestelyihin, erilaisiin yhteistyöryhmiin, tukihenkilö- ja vastuutehtäviin. Tämä oheistoiminta on aina pois lasten hoidosta, mutta sijaisia ei kuitenkaan saada siksi aikaa, kun joku on poissa ryhmästä hoitamassa näitä tehtäviä.

Itse olen toiminut kunnallisella puolella aikoinaan vain muutaman vuoden, jonka jälkeen siirryin työskentelemään yksityisissä päiväkodeissa. Parhaina aikoina Helsingin päiväkodeissa oli vielä apulaisia, jotka hoitivat kaikenlaista lakanoiden vaihdosta ja pesusta lasten kanssa olemiseen. Nykyään kunnallisella puolella ei tietääkseni enää palkata yhtään ylimääräistä henkilökuntaa. Mieleeni jäi myös hoitajien ja opettajien siirtely ryhmästä toiseen riippuen lapsimäärästä, jopa toiseen päiväkotiin”, puheenjohtaja Nina Strandén muistelee.

Inkluusion myötä kielitaidottomia ja erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia on suurissa ryhmissä yhä enemmän. Vaikka ryhmässä on avustaja (joka usein vaihtuu tiuhaan tahtiin), osa lapsista ei saa tarvitsemaansa tukea ns. tavallisessa ryhmässä. Jos ryhmässä ei ole koulutettua lastentarhanopettajaa (nykyisin varhaiskasvatuksen opettaja),ja pysyvää henkilökuntaa, eikä saada päteviä sijaisia, ja lisäksi säästetään tulkeissa, ei lapsen etu toteudu. Tulevaisuuden haavekuva kahdesta lastentarhanopettajasta ryhmässä näyttää jäävän vain haaveeksi.

Myös ruotsinkielinen päivähoito on kriisissä, jopa puolet hakijoista ei saa hoitopaikkaa Helsingistä ja työntekijöistä on huutava pula.

Olin juuri maanantaina ruotsinkielisen Ylen Slaget efter tolv -ohjelmassa kertomassa mm. kokemuksistani työstä lastenhoitajana päiväkodeissa. Kerroin miten pihalla voi olla yhden hoitajan vastuulla välillä jopa 20 lasta. Ja, että miten työpäivän jälkeen on niin loppu, että purskahtaa itkuun. Puhuin siitäkin, miten osa kaupungin päivähoidon tiloista on sisäilmaltaan sellaisia, että niistä sairastuu loppuiäksi työntekijät ja lapset. Harva jaksaa tällaista työtä tehdä 2100 euron kuukausipalkalla, kun Helsingissä sillä palkalla ei perheellinen välttämättä tule edes toimeen!” varapuheenjohtaja Marika Sorja tuhahtaa.

Yksityiset päiväkoditkaan eivät ole tarjonneet vastauksia näihin ongelmiin. Suuret yksityiset päiväkotiketjut yrittävät tehdä voittoa lasten ja henkilökunnan kustannuksella. Lastenhoitohenkilökunnalta saatetaan edellyttää päiväkodin siivouksen ja ruokahuollon hoitamista sekä jopa talonmiehenä toimimista. “Itse sain työskennellä yli 15 vuotta yksityisessä englanninkielisessä päiväkodissa, joka toimi erittäin hyvin. Kyse olikin pienestä kannatusyhdistyspohjaisesta päiväkodista, jonka ei tarvinnut takoa voittoa omistajalleen. Tuotto voitiin ohjata suoraan lasten hyväksi ja opettajien palkkoihin. Tällaisten päiväkotien tukemiseen tulisi ohjata varoja, ei päiväkotiketjuihin!”, toteaa puheenjohtaja Nina Strandén.

PerusNaiset Helsinki ry vaatii, että Helsingin kaupunki ryhtyy välittömästi seuraaviin toimiin:

Poistettu Helsinki-lisä takaisin!

Työntekijöitä varhaiskasvatuksen pariin houkuteltava paremmalla palkalla!

Varhaiskasvatuksen ryhmäkoot kuriin!

Erityistä tukea tarvitseville lapsille kokopäiväinen tuki ryhmään tai oma turvallinen ryhmä!

Voittoa tavoittelemattomien yksityisten päiväkotien tukeminen!

Kaikkien päiväkotien tehokas valvonta!

Kaupungin puututtava sisäilmaongelmiin nopeasti!

Nina Strandén
PerusNaiset Helsinki ry