Helsingin ryhdyttävä toimiin naisten ympärileikkauksia vastaan

Helsingin Perussuomalaisten Nuorten ja PerusNaiset Helsinki ry:n kannanotto
Julkaisuvapaa

Helsingin Sanomat uutisoi 28.3., että nyt jo viikoittain Helsingin kätilöopistolle saapuu ympärileikattuja naisia synnytykseen. Naisten ympärileikkaus on äärimmäisen kivulias ja pitkäaikaisia haittoja aiheuttava toimenpide, joka tehdään nuorille tytöille osana tiettyjen kehitysmaiden kulttuuriperinnettä. Sukupuolielinten silpomiseksikin kutsuttu naisten ympärileikkaus aiheuttaa naisille suuria ongelmia etenkin synnytyksessä.

– On käsittämätöntä, että tätä ilmiötä tavataan myös sivistyneessä Suomessa. Tyttölasten sukupuolielinten silpominen on törkeä pahoinpitely, eikä mikään monikulttuurisuus oikeuta sitä. Jos emme vakavasti puutu asiaan, perinne jatkuu myös täällä asuvien maahanmuuttajien keskuudessa, ja ympärileikatut äidit vievät tyttärensä kotimaahan ympärileikattaviksi. Tämä julmuuden kierre on katkaistava! vaatii PerusNaiset Helsinki ry:n puheenjohtaja Mari Rantanen.

Helsingin Perussuomalaiset Nuoret ja PerusNaiset Helsinki ry vaativat, että terveydenhuollon henkilökunta velvoitetaan tekemään ilmoitukset poliisille ja lastensuojeluun, mikäli he työssään kohtaavat ympärileikattuja naisia. Virkavallan puuttuminen asiaan voi olla ainoa keino estää ympärileikkausten tekeminen saman naisen omille lapsille, sillä perinne elää muuten vahvana.

– Helsingin on määrätietoisesti tuomittava naisten ympärileikkaaminen, tuotava esille sen kammottavat haitat ja valistettava etenkin riskiryhmään kuuluvia, tietyistä kulttuuritaustoista tulevia naisia välttämään barbaarinen toimenpide omien lastensa kohdalla. Kaupungin tulee korostaa, että teko on törkeä rikos, jolle on Suomessa nollatoleranssi, sanoo Helsingin Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja Toni Ahva.

Suomessa ei ole yhtäkään tuomiota tyttöjen silpomisesta, vaikka tapauksia kohdataan terveydenhuollossakin lähes viikottain. Naisten ympärileikkaus voidaan tulkita törkeäksi pahoinpitelyksi, joka on yleisen syytteen alainen rikos, ja sen vanhenemisaika on 20 vuotta.