Kaikilla kelakyytien käyttäjillä on oikeus turvalliseen ja laadukkaaseen palveluun.

Kela kyydeissä ja kuljetuspalveluissa lukuisia puutteita

Kela kyytien ja kuljetuspalveluiden asiakkaat ovat jo pitkään valittaneet puutteista palvelussa. Kuljetuksen tilaaminen on hankalaa ja aikaa vievää. Tilausnumero on usein ruuhkautunut ja puhelut katkeavat kesken jonotuksen.

”Valmiiksi etukäteen tilatut kyydit saattavat olla reilusti myöhässä, jolloin esimerkiksi asiakkaiden sovitut lääkäriajat jäävät käyttämättä ja heille koituu maksettavaksi lasku käyttämättä jääneestä ajanvarauksesta”, puuskahtaa kelakyytejä tarvitseva Leena (nimi muutettu).

Kuljettajien ammatti- ja kielitaidossa on myös koettu esiintyvän puutteita. Osa kuljettajista ei hallitse liikennesääntöjä, navigaattorin käyttöä eivätkä auta liikuntarajoitteisia asiakkaita autoon nousemisessa tai autosta poistumisessa. Mahdollisuutta antaa palautetta saamastaan palvelusta ei ole.

”On pelkkää veronmaksajien rahojen haaskaamista, kun lääkäri
ajat jäävät käyttämättä ja joudutaan varaamaan uusi aika, muutenkin ruuhkaantuneesta terveydenhuollosta”, toteaa PerusNaisten Helsingin puheenjohtaja Nina Strandén.

Asiakkaat ovat toivoneet Kelan kyyteihin ja kuljetuspalvelukyyteihin tuttuja kuljettajia, jotka tuntevat asiakkaansa tarpeet paremmin. Niillä asiakkailla joilla, kuljettavat ovat toistuvasti samoja, on pääosin myönteistä sanottavaa saamastaan palvelusta.

Asiakkaat pitävät myös myönteisenä sitä, että kyytien omavastuuosuus maksetaan suoraan kuljettajalle. Tämä on koettu huomattavasti helpompana kuin korvauksen hakeminen jälkikäteen Kelasta.

PerusNaiset Helsinki ry vaatii palvelukriteerien tarkistamista ja laadukkaan palvelun edellyttämistä kilpailuttamisen yhteydessä sen sijaan, että hyväksytään halvin mahdollinen tarjous.

Kaikilla kelakyytien käyttäjillä on oikeus turvalliseen ja laadukkaaseen palveluun.

 

Lisätietoja:

PerusNaiset Helsinki ry:n puheenjohtaja

Nina Strandén

040 825 6326

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa