Kannanotto Helsingin yleiskaavaan

03.06.2016
Julkaisuvapaa heti

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on valmistellut uuden yleiskaavan. Yleiskaava esittää, miten Helsinki voisi kasvaa 250 000 asukkaalla vuoteen 2050 mennessä. Valmisteilla oleva yleiskaava uhkaa muuttaa Helsinkiä voimakkaasti kohdistamalla mittavaa rakentamista kaupungin nykyisille viher- ja virkistysalueille sekä rakennettujen kulttuuriympäristöjen alueille.

Kaavaehdotus mahdollistaa mm. Keskuspuiston ja Vantaanjokilaakson ympärille rajautuvan Helsinkipuiston merkittävän supistamisen. Myös Malmin lentokentän, Tuomarinkylän ja Vartiosaaren kaltaisia valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä aiotaan hävittää.

Yleiskaavaehdotus on laadittu vuonna 2012 valitun valtuuston toimikaudella, ja sama valtuusto aikoo päättää yleiskaavasta loppuvuonna 2016. Tämä merkitsisi, että helsinkiläisillä ei olisi vaalien suomaa vaikutusmahdollisuutta oman kotikaupunkinsa tulevaisuudenkuvaan.

Helsingin Perusnaiset vastustaa yleiskaavan hyväksymistä esitetyssä muodossa. Yleiskaavalle on olemassa vaihtoehtoja, näitä ei vain haluta tutkia. On väärin, että helsinkiläisillä ei ole aitoa mahdollisuutta päästä vaikuttamaan oma kotikaupunkinsa tulevaisuuteen.

”Viheralueet ovat kaupunkilaisten keuhkot, tarvitsemme paikkoja jossa voimme ulkoilla ja nauttia luonnosta. Näitä keuhkoja tarvitsemme myös vuonna 2050, se on perintömme lapsillemme” toteaa Perusnaiset Helsinki ry:n puheenjohtaja, varavaltuutettu ja varakansanedustaja Mari Rantanen.

”En ole koskaan ollut näin Vihreä, kuin nyt ollessani Perussuomalainen” toteaa Perusnaiset Helsinki ry:n sihteeri Anne Vuori. ”Ne, joiden uskoin puolustavan vihreää Helsinkiä, ovatkin nyt tuhoamassa sitä ja vauhdilla. Yleiskaavan hyväksyminen on siirrettävä seuraavalle valtuustolle ja saatava kaupunkilaisten mandaatti siihen, mihin tulevaisuuden Helsinkiä viedään”, Anne Vuori jatkaa.

Lisätietoja:

Mari Rantanen