Kannanotto naisten turvakotitilanteeseen

08.06.2016
Julkaisuvapa heti

TURVAKODILLE LÖYDYTTÄVÄ TILAT HELSINGISSÄ

Iltalehti uutisoi eilen miten Helsingissä joudutaan käännyttämään naisia turvakodin ovelta pois sillä paikkoja ei vain ole läheskään tarpeeksi. Uusia tiloja etsitään, mutta vielä ei kaupunki ole uusia tiloja löytänyt.

PerusNaiset Helsinki ry vaatii, että Helsingin kaupunki kiireellisesti järjestää tilat Pääkaupungin turvakoti ry:lle. Kyseessä on monelle naiselle ja lapselle elintärkeä asia, johon pitää löytyä varat ja tilat.

“- Helsingissä on kaksi turvakotia, joissa on yhteensä 21 paikkaa. Tietysti teemme yhteistyötä, mutta käytännössä suurin osa naisista joutuu kääntymään sosiaalihuollon pariin. Palvelujärjestelmässä on suuri ongelma, kun nainen jää ilman turvakotipalveluita”, sanoo Karola Grönlund, pääkaupungin turvakoti ry:n toiminnanjohtaja Ilta-lehden haastattelussa 6.6.2016.

“On se ihmeellistä, että kaupunki löytää tilat ja varat tietyille tahoille nopealla varoitusajalla, mutta kun suomalaiset naiset ja lapset ovat hädässä ja avun tarpeessa ei löydy rahaa eikä sopivia tiloja, joita esimerkiksi voisi rempata sopivaksi toimintaan.” Pohtivat PerusNaiset Helsinki ry:n varapuheenjohtaja Marika Sorja ja sihteeri Anne Vuori yhteen ääneen.

Marika Sorja
varapuheenjohtaja