Lapsiperheet ovat väärä säästökohde!

Perusnaiset Helsinki ry:n kannanotto 26.2.2019

Julkaisuvapaa

Lapsiperheet ovat väärä säästökohde!

Helsinki lopettaa kotihoidon Helsinki-lisän maksamisen yli kaksivuotiaiden lasten perheille toukokuussa. Kotona hoidettavista yli 2-vuotiaista lapsista maksettava kotihoidon 135 euron tuki lopetetaan. PerusNaiset Helsinki pitää päätöstä todella huonona.

Kun asiaa käsiteltiin ensimmäisen kerran Kasvatus- ja koulutuslautakunnassa (KASKO), Perussuomalaisten jäsen ja valtuutettu Pia Kopra yritti palauttaa asian uudelleen valmisteluun siten, että Helsinki-lisä säilytettäisiin. Hän ei saanut kannatusta muilta puolueilta ja päätös lakkautuksesta tehtiin. Perussuomalaiset jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen.

”Päätöksestä tehtiin yli 60 oikaisuvaatimusta. Pia Kopra yritti KASKO:ssa saada oikaisuvaatimukset hyväksyttyä, mutta ei saanut muilta puolueilta taaskaan tukea. Kaupunki ei halua ottaa asukkaiden mielipiteitä huomioon. On todella surullista, että kaupunki viestii päätöksellään, että lapsiperheet ovat hyvä säästökohde!” tuhahtaa puheenjohtaja, kahden lapsen äiti ja lastentarhanopettaja Nina Strandén pettyneenä.

Kaupunki laskee säästävänsä tällä leikkauksella 1,87 miljoonaa euroa. Tämä päätös ei kuitenkaan tuo lopulta säästöjä. Uusia päivähoitopaikkoja tarvitaan runsaasti, paikkoja joita ei tällä hetkellä edes ole. PerusNaiset Helsinki katsoo, että lapsiperheistä säästäminen on täysin perustelematonta.

”Monella alueella Helsingissä päiväkodit ovat jo täpötäynnä. Päivähoitopaikkaa ei automaattisesti saa kodin läheltä. Tämä päätös vaikeuttaa lapsiperheiden elämää ja vie päätäntävaltaa pois perheiltä. Ei tätä päätöstä voi kuin kritisoida!” toteaa varapuheenjohtaja, 3 lapsen äiti ja lastenhoitaja Marika Sorja vihaisesti.

Lisätietoja:

Nina Strandén