Malmin lentokenttä säilytettävä

Julkaisuvapaa heti

Helsingissä 22.09.2016

Malmin lentokenttä säilytettävä

Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta on tehty kansalaisaloite Lex Malmi, jolla on tällä hetkellä yli 41 000 kannattajaa. PerusNaiset Helsinki ry tukee Lex Malmia, sillä lentokentän säilyttämisen perusteet ovat vahvat ja kestävät.

Malmi on liikennemääriltään ylivoimaisesti Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä. Lentokenttä tuottaa suoraan ja välillisesti noin 600 työpaikkaa. Lentokentän välittömässä läheisyydessä toimii lukuisia yrityksiä ja viranomaisia, joille lentokentän säilyminen on elintärkeää. Malmin lentoaseman säilyttäminen on tärkeää turvallisuus- ja pelastussyistä sekä myös kriisinsietokyvyn näkökulmasta. Pääkaupunkiseudulle tarvitaan joka tapauksessa varakenttä kriisinaikaisen huoltovarmuuden turvaamiseksi. Sen lisäksi, että Malmia tarvitaan pienlentokoneiden käyttöön, on se myös ainutlaatuinen ja uhanalainen kulttuurihistoriallinen kohde. Malmin lentoasema on yksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta Europa Nostra –järjestön mukaan. Lisäksi lentokenttä kuuluu World Monuments Fundin sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle.

– Malmia korvaavaa ilmailun koulutuskeskusta ei ole osoitettu pääkaupunkiseudulta eivätkä pienkoneet yksinkertaisesti mahdu Helsinki-Vantaalle, sanoo PerusNaiset Helsinki ry:n puheenjohtaja Mari Rantanen.

Lentokenttäalueella on laajat harrastus- ja virkistysmahdollisuudet ja sen ympäristö on lukuisien luonnonsuojelujärjestöjen mukaan luontoarvoiltaan ainutlaatuista. Malmi onkin pohjois-helsinkiläisille tärkeä ulkoilu-ja viheralue.

– Helsinkiläisten selvä enemmistö kannattaa kentän säilyttämistä ilmailukäytössä. Keväällä tehdyn mielipidetutkimuksen mukaan vain 13 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista haluaa Malmin lentoaseman tilalle asuntoja, muistuttaa PerusNaiset Helsinki ry:n sihteeri Anne Vuori

Mari Rantanen puheenjohtaja
PerusNaiset Helsinki ry