Omaishoitajien tukeminen on tasa-arvoteko!

PerusNaiset Helsinki ry:n kevätkokouksen julkilausuma
Julkaisuvapaa

Samalla kun keskustelu kotiäitiydestä ja naisten tasa-arvosta työelämässä velloo runsaana, ovat poliitikot unohtaneet, että naiset hoitavat lastensa lisäksi usein omaishoitajina, joko virallisina tai epävirallisina, myös puolisonsa, vanhempansa ja sisaruksensa. Suomessa lähes 70 prosenttia omaishoitajista on naisia.

Naisten ruuhkavuodet siis toistuvat. Kun he ovat päässeet pienten lasten vanhemmuudesta takaisin työn ja uran luomisen vaiheeseen, alkaa uusi hoivan aika joka vaikuttaa väistämättä urakehitykseen. Tilanteesta käytetään termiä sandwiched, eli ihminen on kahden hoivan, puun ja kuoren, välissä.

“Omaishoitajuus on korvaamatonta työtä, joka liian usein kuluttaa tekijänsä niin henkisesti kuin fyysisestikin loppuun. Tämän tärkeän työn tekijät pitäisi nostaa ansaitsemaansa arvostukseen ja ottaa kuntien tärkeysjärjestyksen kärkeen. Tämä tavoite sopii erinomaisesti Perussuomalaisten agendalle ja on nähdäksemme todellinen tasa-arvoteko”, sanoo PerusNaiset Helsinki ry:n puheenjohtaja Mari Rantanen.

Naisia ei saa ajaa hoivalla loppuun ja aiheuttaa ikääntyvien naisten köyhyyttä. PerusNaiset Helsinki ry aikoo osallistua valtiolliseen Suomen juhlavuoden kunniaksi järjestettävään 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen sitoutumalla omaishoitajien tukemiseen ja asian esiin nostamiseen kaikilla politiikan tasoilla.

”Me haluamme edistää naisten asemaa sellaisissa arjen asioissa, joissa korjattavaa todella on. Olemme mielellämme tuomassa uutta näkökulmaa 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, sillä tasa-arvosta puhuttaessa esimerkiksi omaishoitajanaisten kohtaamat konkreettiset ongelmat jäävät liian usein ideologisten asioiden jalkoihin”, toteaa sihteeri Tiina Ahva.